Ogilla som fan!

Jag har länge vetat att jag ogillar större städer och såklart har den stora frågan alltid varit vilken stad jag ogillar mest av Stockholm och Göteborg. När jag var yngre var naturligtvis Stockholm mycket sämre än Göteborg, men allt eftersom jag blev äldre så har de liksom bytt plats. Detta av diverse anledningar som jag inte orkar gå in på + att jag vet att ni egentligen inte bryr er.

Hur som helst så besökte jag faktiskt huvudstaden i tisdags. Vädret i Uppsala sög men så fort jag kom till Stockholm insåg jag att vädret där sög ännu hårdare (såklart). Men jag mötte upp med skarven, fruity, jouya, jouyas syster och två andra ålänningar, som jag inte minns vid namn. Vi tog oss till fritidsgården (fryshuset) och kollade på Comeback kid och Parkway Drive (de andra banden som spelade är knappt värda att nämnas). När Parkway hade slutat spela visste jag och fruity att vi missat sista tåget hem till Uppsala, som uppenbarligen gick från Stockholm 00.22 (JÄVLIGT BRA TID!! NOT!). Skitsamma, vi hade spanat in en buss som gick via Arlanda kl 02.32. Så vi satsade på att ta den hem. Under tiden var vi naturligtvis tvungna att dricka öl, det är sånt man gör när man väntar i Stockholm, för det finns inget annat att göra! Vi tog tunnelbanan till medborgarplatsen och drack öl på Kellys till klockan 01.50 typ, sen sprang vi in på donken och köpte cheeseburgare, som för övrigt smakade rövhål. När vi kommer ut därifrån så hoppar en kille på oss och frågar om vi vill ha svarttaxi. Jag och fruity svarar att vi ska ta tunnelbanan, varav killen upplyser oss om att tunnelbanan är stängd.

STOP!

VAD I HELVETE?!?! Är den stängd? Alltså Stockholm, som är Sveriges största stad, satsar alltså på att ha sin lokaltrafik under jord, men de stänger så att man inte kan använda den på natten. SMART!

Aja svarttaxi blev det. 100 kr till centralstationen. Nu skulle vi bara kliva på bussen och åka hem, men det första som slår oss är att centralstationen är stängd? Jaha? Ja det va ju logiskt eftersom tunnelbanan är stängd men ännu en gång ett stor ”WTF?!”. Men vi traskar vidare till bussterminalen, vi ska ju åka buss så här lär man ju kunna gå in och vänta på att bussen kommer. Men nej den är också stängd och vi har ingen aning om var bussen går ifrån. Vi frågar lite random busschaufförer men de har ingen aning. Jag bara skrattar och Fruity blir mer och mer nervös och tar upp sin iphone och försöker ta reda på var bussen går ifrån. Han får reda på att den går från Stockholm C. Mycket till hjälp!!! Han får också reda på att den har nummer 593. Vi springer nu runt och letar efter hållplatser med nummer 593 på, men vi hittar inga. Så vi frågar en random gubbe och han pekar ned under en jävla viadukt. Vi springer dit och efter många om och men så hittar vi rätt med typ 5 min till godo. Bra att veta att alla bussar i Stockholm går från olika ställen, lönt att ha en bussterminal då.

Så när bussen äntligen kommer kliver vi på och frågar om vi betalar hela vägen till uppsala. Busschauffören tittar konstigt på mig och svarar drygt: ”Vi säljer inte biljetter på bussen längre, det slutade vi med 2007. Jag har ingen aning om vad DU har läst på SL:s hemsida”.

Här är i alla fall jag nära bristningsgränsen och tänker: ”Fan jag borde nog svara honom att han är ful och äcklig och spotta på honom”

Men fruity slänger snabbt upp sitt tunnelbana kort och frågar om det funkar och som tur är så gör det faktiskt det. OTROLIGT!

Efter många svordomar över Stockholm tog vi oss till Uppsala och jag fick cykla hem i snöblasket från stan. Konstigt nog var det 100000000000 ggr lättare än att ta sig från medborgarplatsen via stockholm c och till Uppsala en tisdagsnatt.

Stockholm gjorde mig sjuk och arg. Stockholm är den absolut sämsta staden i hela världen, och det kan jag säga utan att ens nästan ha besökt alla städer i hela världen! HA!

/Otze

7 svar to “Ogilla som fan!”

  1. Ohhhh, jag finner inga ord… så mycket felriktat hat för en av de vackraste städerna i världen, erkänner att den är långtifrån bäst men detta hat är oacceptabelt…tror inte vi kan vara vänner längre. Mitt arma hjärta.

  2. Felriktat? Nej nej nej det är så jävla rätt riktat så det finns inte!

  3. Glöm inte att du ska visa mig det fina sthlm fram i vår Johanna

  4. Haha, klart jag ska! solnedgång från Söders höjder, utomhusteater på Djurgården, livespelningar i Vinterviken och märkliga klubbar i färgfabriken, skärgården kanske å sen när sommarklubbarna drar igång då jäklar blir det festande av med nattdopp från valfri brygga. Otze e inte välkommen. =)

  5. Frågan är ju hur ni kommer hem sen?

  6. Haha, en annan har ju kontakter vetdu sa du behover inte oroa dig. Men tack for omtanken.;)

  7. Vi behöver bara varrandra Johanna, och kanske Kelda och Emma. Mina Tre favoritstockholmare i hela världen!

Kommentera

